Wednesday 9 January 2013

_Aktiviti Harian Student Universiti_


Universiti merupakan tempat yang diidamkan oleh lepasan-II SPM selepas tamat alam persekolahan menengah. Kalau dapat result yang bagus, maka dapat la universiti terbaik dan bagi yang tak dapat result yang bagus tu boleyh try mintak kolej kan..huhu Tapi bila masuk universiti bukannya korang belajar sangat kan?? kalau nak ikutkan list jam belajar la...betol tak?? nie merupakan tahun ke-2 aku berada di UUM dan aku dapat perhatikan banyak benda yang student U buat mase diorang tak study. Aku pown tak terkecuali termasuk dalam golongan tersebut. hehe nak tau pe aktiviti yang aku / diorang selalu buat.....jom kat sini aku listkan aktiviti-II tuh... :)

1) Ber"facebooking"


Majoriti student universiti kat malaysia nie ade akaun Facebook. Boleh kate tiap-II ari mesti ade yang update status, "like", "share" atau "komen" status membe kan?? tak pown ade jugak yg b'chatting dengan kengkawan di laman sosial nie. Kalau dulu mase zaman sekolah ade yang layan Frienster and Myspace. Selain FB, ade jugak student U yang layan Twitter...suke follow & tweet. Macam aku lebih suke gune FB sebab banyak applications yang menarik seperti games, chat, info pasal isu semasa dan sebagainya.

2) Layan Drama Korea


Selain ber"facebook", tonton drama korea jugak jadi aktiviti student U khususnye pada mase lapang. Aku merupakan salah sorang peminat cerite korea...hehe best kowt bile sekali layan...bile dah layan agak susah nak berhenti dengan jalan cerite nye yang panjang. Haa jangan ingat girl je yang layan korea nie, ade jugak boy yang layan taw ! Kalau hero dan heroin nye + citer nye best aku mesti tengok punye macam drama Boys Over Flowers, Winter Sonata, Princess Hour dan lain-II. Antara pelakon korea yang aku minat seperti Joong Ki, Ji Hyo, Kang So-ra, Lee Min Ho, Won Bin, Song Seung Hun dan ramai lagi.

3) Downloads Movies & TV Series

     Aku jamin yang semua universiti di Malaysia nie dilengkapi dengan kemudahan 'wireless internet access'. Sape-II yang kaki download tu, diorang tak kan lepaskan peluang nie untuk mendownload seberapa banyak filem/drama/siri TV yang diorang nak. Tapi bagi aku jarang download movie nie sebab terpakse menunggu lame. So, sebagai langkah alternatif aku hanye copy aje dari membe-II. :D kadang-II line internet kat sesetengah tempat slow, so ade jugak yg pakai broadband untuk mendownload. Ape yang bestnye sape-II yang ketinggalan episod drama kesukaan mereka boleh la download dari internet seperti Youtube, Maadu & Tonton yang sememangnye famous dengan drama/filem online nie. Manakala bagi peminat TV series pulak seperti Maharaja Lawak Mega dan Running Man yang tengah hangat disiarkan di kaca tv skunk nie, tiap-II minggu boleh selalu follow. Tak payah susah-II tunggu depan tv...kalau tunggu memang berjanggut la...huhu.. teknologi skunk kan da makin moden..hanye klik di hujung jari saje...



4) Novel

    Bagi peminat novel pulak mesti akan layan novel bile lapang terutamanyeee......novel cinta larh kan?? Sekali bace dalam dua hari pown boleh abis bagi yang kaki novel. Kalau aku lebih suke bace novel keluaran Alaf 21, Kaki Novel, Karangkraf dan Karya Seni sebab novelnye sume best-II. Bace novel nie kadang-II lagi syok dari tengok drama/movie kat tv tuh...feeling tu memang terase la orang kate...hehe...  Antara novel yang popular seperti Andai itu Takdirnya, Adam Hawa, Suami Aku Ustaz, Doktor Cinta, Ombak Rindu, Cik Bunga & Encik Sombong, Kasih Yang Suci, dan banyak lagi. Sebelom beli novel tu aku mesti bace sinopsis dulu dan tengok sape penulisnye. Penulis novel yang aku minat seperti Siti Rosmizah, Aisya Sofea, Ramlee Awang Mursyid, Airisz dan Sharifah Abu Saleem. Selain jalan cerita yang menarik, karya diorang turut memuatkan pengajaran untuk si pembaca... :)

5) Ber"blogger"


Haa yang nie jugak merupakan salah satu aktiviti yang aku lakukan bile ade mase lapang. Kat blog nie macam-II topik yang kite boleh tulis...contohnye seperti yang sedang aku tulis nie. Selain tu kite jugak boleh tulis resepi, info semasa, tutorial pemakaian tudung, promote produk, fakta & sejarah hidup kita kalau nak share dengan pengguna internet yang lain. Aku memang suke menulis bila ade idea. Yela daripada buat perkara yang tak berfaedah elok jugak kita share pa pe dengan kengkawan, ye tak?? Sesungguhnya menulis blog nie boleh mendatangkan kepuasan jugak walaupun terpakse mengadap mende nie berjam-jam lame nye untuk dapatkan hasil yang memuaskan....hehe yang penting enjoy...


p/s : Study jangan lepak, nanti result 'gempak'. Thanx kat korang yang sudi menjengah & bace topik aku yang kali ini.... ^_~V












No comments:

Post a Comment